


Ruim 40 jaar werkt Bie Van Gucht als keramiste en ze maakte gedurende vele jaren gebruikskeramiek.
Haar focus lag al snel op unica met tal van tentoonstellingen en projecten in binnen- en buitenland.
Bie is steeds op zoek naar nieuwe invalshoeken en na het realiseren van verschillende werkstages en studiebeurzen in Aziƫ, werd haar werk bepaald door de filosofie van het Verre Oosten. Pure vormen in combinatie met de elementen van vuur, rookstook en naked raku.
Ying-Yang is altijd in haar werk terug te vinden
Watergebonden keramiek noemt Bie het. Haar reeksen worden vaak geĆÆnspireerd door wat er zich omheen het water afspeelt. De meerpaal, de golf, een spel van touwenā¦. Voor Bie klinkt het als poĆ«zie om dit in klei en porselein te vertalen. Een spel van beweging.
Studie vind ik belangrijk om culturen en keramiek te verbinden. Via die weg kan ik regelmatig publiceren en research verrichten voor musea op het gebied van Oosterse keramiek.
22 jaar geleden ging mijn keramiekatelier in de Lazaruskapel van start met als opzet keramieklessen en workshops te geven en interculturele activiteiten te organiseren. Het is geweldig kennis en gedachtengoed door te geven via de klei en te verbinden.


